Zeefdruk 29,7 x 42,0 cm
32 exemplaren
Prijs 60 EUR
of neem contact met ons op
‘Eu era gases puro, ar, espaço vazio, tempo’ (2022). De gezamenlijke editie omvat drie gedrukte stukken. Gemaakt door Angyvir Padilla, mountaincutters en Daniel Steegmann Mangrané, komen alle prints voort uit de tekstuele praktijk die is ingebed in de processen van de kunstenaars. Eu era gases puro, ar, espaço vazio, tempo is het derde deel van de transformerende tentoonstelling ‘Three Tropes for Entropy’, een resultaat van de Lichen Curatorial Prize 2021-22. Het laatste gebaar van een collectieve editie introduceert een onbepaaldheid in het tentoonstellingsproces, dat geen vaste einddatum heeft maar in verschillende vormen blijft bestaan, zoals gasmoleculen die ooit zijn samengeperst in een gecondenseerde ruimte en plotseling vrijkomen in de omgeving.
De zeefdruk van Angyvir Padilla, uitgevoerd in reflecterende, doorschijnende inkt en aangevuld met een handgemaakte lucifer die het reflectie-effect in het donker activeert, ontleent verzen aan de poëzie van de Argentijnse schrijfster Alejandra Pizarnik. Het eindresultaat is een print die als installatief stuk kan worden geactiveerd.
De inkjetprints van mountaincutters werden in de tentoonstelling gepresenteerd – eerst in de tentoonstellingsruimte van Jester en later verhuisd naar de compressoren hal van C-mine voor de tweede trope van de tentoonstelling. Elke print draagt een uniek gedicht geschreven door het kunstenaarsduo en is aangevuld met magneten om op te hangen.
De recto-verso zeefdruk van Daniel Steegmann Mangrané is gedrukt met grafietinkt en toont een fragment dat oorspronkelijk afkomstig is uit de orale poëzie van Stella do Patrocínio, door haar gedefinieerd als een daad van brabbelen. Stella do Patrocínio, gedwongen opgenomen in een krankzinnigengesticht, maakte gedichten die nooit door haar werden opgeschreven, maar die door de interpretatie van Steegmann Mangrané een visuele vorm krijgen. Gespiegeld, schuin, gebroken en ingesneden blijft de typografie doorschijnend en leeg – zo licht als ijle lucht, als gas, als de lege ruimte en tijd die de zelfbeschrijving van Stella do Patrocínio oproept.
Transparante zeefdruk met reflecterende inkt, papier en lucifer / Inkjetprint en magneten / Grafietinkt recto-verso zeefdruk. Formaat van elke print: 29,7 x 42,0cm. Gedrukt door Camping Penrose / Liselotte van Daele.
publicatie, oplage van 500
72 pagina’s
drietallig: EN, NL, FR
2022
prijs 33 EUR, excl. verzending
klik hier om online te bestellen
of neem contact met ons op
Het oeuvre van Marianne Berenhaut (1934, Brussel) laat zich moeilijk samenvatten. Haar werk waaiert uit in alle richtingen, met een soms tragische, romantische lyriek, een kritische feministische inslag, dadaïstische humor en fantasie rijke nevenschikkingen die het surrealisme waardig zijn… En het verandert steeds.
Een curieuse combinatie van tentoonstellingsbeelden, herontdekt archiefmateriaal en nieuwe essays in dit boek biedt een blik op de vele levens van Berenhauts werken. Het boek vertrekt vanuit de specifieke context van Marianne Berenhaut’s solotentoonstelling Mine de rien in CIAP en C-mine in Genk, eind 2021, om op andere tijden en plaatsen uit te komen. Of het nu toerend met een theatergezelschap was, deelnemend aan een bijeenkomst van feministen, of verschijnend in een openbaar park, haar werken hebben altijd dicht bij het leven gestaan, alsof ze terugkeerden naar hun plaats van afkomst.
Met teksten door Louise Osieka, Barbara Cuglietta, Alicja Melzacka.
Grafisch ontwerp door Hannah Sakai.
Foto’s door Michiel De Cleene.
Archiefmateriaal met dank aan Marianne Berenhaut.
Geproduceerd en gepubliceerd in eigen beheer door CIAP, C-mine en Dvir Gallery.
ISBN 9789464590609
een bal van zijdevezel op een walnoot sokkel, 2022
editie van 30 + 5 AP
prijs: 250 EUR
CIAP-leden:230 EUR
klik hier om online te bestellen
of neem contact met ons op
Zijdevlinders zijn uitstekende wevers. Ze voeden zich met moerbeibladeren om eiwitvezels te produceren die een van de meest begeerde materialen in de geschiedenis van textiel werden. In slechts een week kunnen ze een enkele zijden draad van tot 900 meter spinnen. Yueer Shen is een van de weinige zijdeboeren in Tongxiang (China) die zijderupsen op een traditionele manier kweekt, zodat ze hun zijde als vilt over vlakke oppervlakken kunnen spinnen. Yueer Shen en Alexis Gautier hebben een paar zijderupsen ingezet om rond een tennisbal te draaien, resulterend in een reeks afgietsels van zijde. De dertig ballen variëren in kleur van wit tot goudgeel – een natuurlijke kleurschakering, afhankelijk van de soort van zijdevlinders. Elk van deze zachte, maar verrassend veerkrachtige ballen is verpakt in een door de kunstenaar ontworpen, gele doosje. De houten bodem van de doos kan eenvoudig worden omgevormd tot een plint, waarop het werk rust – of echter zweeft – als een fantoom van een sporttrofee of een museumartefact.
De editie creëert een speelse verbinding tussen Gautier’s tentoonstelling L’Heure de la Soupe in Museum M in Leuven (nog te zien tot 20.03.22) en zijn aanstaande project bij FLACC/CIAP in Genk (opening op 21.05.22). Tijdens de finissage in M op 20.03.22 vindt een tenniswedstrijd plaats, waarin de kunstenaar tegen zijn naamgenoot, proftennisser Alexis Gautier, zal spelen. Tijdens dit speciale evenement zal de editie ‘gelanceerd’ worden om later dit jaar te ‘landen’ bij FLACC/CIAP.
Mulberry’s Weight is een coproductie van FLACC/CIAP en Museum M.
Inkjet print 97x97cm, 2007
prijs: 200 EUR
CIAP leden: 180 EUR
klik hier om online te bestellen
of neem contact met ons op
tempera op karton
26.6 x 13.7cm, 2006
25 ex
prijs: 399 EUR
CIAP leden: 379 EUR
klik hier om online te bestellen
of neem contact met ons op
prijs: 16 EUR
CIAP leden: 12 EUR
taal: Engels
klik hier om te voor-bestellen
De publicaties zullen eind april klaar voor verzending zijn.
All Thoughts Fly: Monster, Taxonomy, Film is a narrative assemblage of prose and image. At once historical, theoretical and personal, the book continues the authors’ inquiry into the curious presence of taxonomies of monsters at the heart of Early Modern European science. The word ‘monster’ comes from the Latin ‘monstrare’, meaning ‘to show’, ‘to demonstrate’, ‘to reveal’. Picking up on this etymology, the authors explore monsters as prisms for modes of seeing and deciphering the natural world. When treated as perceptual apparatus, the monster also becomes a means of probing the medium of film and its relationship to indexicality, chance, corporeality, and metamorphosis.
Dit boek is een extensie van het multimediaal project dat de auteurs begonnen met hun film A Demonstration (2020). De onderliggende modulaire en formele structuur van de film, werd vertaald en in nieuwe relaties gebracht, die specifiek zijn voor het boek als medium. Het boek is ontworpen door Christophe Clarijs, gecoproduceerd door CIAP en uitgegeven door Sonic Acts — en interdiciplinaire kunstorganisatie gevestigd in Amsterdam.
Gerelateerde projecten
artist book, edition of 1000, 2021
price 25 EUR
or contact us
Today, I am in the process of weaving a ‘book’ object with the work of Alexis Gautier. A slow weaving,… that speaks of a very different tempo, conjuring up a sense of spaciousness and possibility, with the intention not only to encourage other paces of engagement, but also to inspire and imagine the pursuit of a more holistic way of knowing oneself, encountering others, sharing knowledges and experiences, as well as evolving together toward harmonious and resilient forms of living. Editing does not exist through cuts but through movement, slow movement in which time becomes space and space becomes time. An arrow’s time, an arrow’s space.
The publication is co-produced by CIAP, Museum M (Leuven) and Track Report (Royal Academy of Fine Arts Antwerp) on the occassion of Gautier’s show at M (17.09.21-20.03.22) and his upcoming project CIAP (May 2022).
30 unieke exemplaren (+ 10 AP), 2021
door de kunstenaars geproduceerde klei uit lokaal mijnsteen (zand, water, kolenresten), zakje van gerecycled textiel
prijs: 275 EUR
CIAP-leden: 255 EUR
klik hier om online te bestellen
of neem contact met ons op
De editie vertrekt van het idee van een chaffeuse – een huishoudelijk artikel dat wordt ooit gebruikt om het bed op te warmen. Na het opwarmen in een oven, kan de editie in het zakje worden ingepakt en dicht bij het lichaam gehouden om warmte door te geven. De kolenresten in de bakstenen versnellen het bakproces en zorgen voor de unieke textuur van het keramiek. Elk stuk is uniek – als je jouw eigen steen wilt kiezen, maak gerust een afspraak om langs bij C-mine te komen.
gouache op papier, 10 unieke exemplaren, 2015
3 exemplaren beschikbaar
prijs 245 EUR
CIAP-leden 225 EUR
of neem contact met ons op